28 februari 2023

En i gänget i över 20 år

På Nastagatan i Örebro har Radiator VVS sitt huvudkontor. I en del av byggnaden huserar också den lokala filialen. Här leder Mikael Johansson arbetet för de trettiotalet medarbetare som tillsammans utför entreprenad- och serviceuppdrag i närområdet. Möt chefen som bygger framgång med lagarbete.

Det går, som det brukar heta, fort när man har roligt. För 21 år sedan började Mikael Johansson som projektledare hos Radiator VVS. Två år senare tackade han ja till att ta över rollen som filialchef, när företrädaren Stig Ahlström tackade för sig.

– Det var faktiskt Stig som rekryterade mig till projektledarrollen. Vi hade arbetat ihop på en annan firma tidigare och kom bra överens. Det kändes fint att få ta över efter honom.

Att Mikael trivs med sitt yrke är tydligt. Inte enbart för att han bevisligen valt att vara kvar i alla år, det lyser dessutom igenom när han pratar om jobbet.

Anledningarna är många men den som utmärker sig mest är variationen som arbetet erbjuder.

– Som filialchef får man ju hela paketet. Det blir aldrig enformigt och det tycker jag om, omväxlingen är spännande. Jag delar min tid mellan att stötta teamet, sitta med ekonomiska frågor och arbeta för att få in nya jobb. Då och då får jag också chansen att komma ut på byggen, vilket är kul.

Men med rollen kommer också stort ansvar.

– Absolut. Vi är 35 kollegor och i grunden handlar ju stora delar av mitt jobb om att jag ska dra in tillräckligt med uppdrag så att alla kan försörja sig. Det kan innebära att man känner viss press ibland, men tillfredsställelsen man får när vi får in spännande jobb väger över. Jag har ju varit med länge nu, men jag får fortfarande en kick när jag får sätta teamet på roliga uppdrag.

Hans ledarstil beskrivs bäst som mänsklig och kommunikativ.

– Jag är nog absolut inte den typen av person som pekar med hela handen. Jag är en lagspelare och tror det bästa är att ge förtroende och förutsättningar så att medarbetarna kan klara av sina utmaningar på egen hand. Man måste ju tro på varandra. Sen hjälps vi förstås åt på vägen. Så visst, jag leder, men jag styr inte någon. Jag gillar att prata med folk och vill vara en i gänget, inte chefen bakom stängd dörr.

Under sina snart två decennier som filialchef har det hänt mycket inom företaget. Mikael har sett Radiator VVS växa i hög takt.

¬– Det är förstås spännande att vi utökat och tagit en större plats på marknaden. Något jag är glad över är att vi trots vår storlek fortfarande är snabbfotade och jobbar med korta beslutsvägar: vi snackar om det som dyker upp, vi tar beslut, och så kör vi. Jag vet att mina montörer trivs med det upplägget. Att vara kvicka hjälper oss i vårt interna arbete, och det hjälper i längden även våra kunder. Det gör det också mycket roligare.

Utöver rollerna som lagspelare och chef är Mikael sedan sex år också delägare i företaget. På frågan om varför han tror att han blev erbjuden delägarskap svarar han på den ödmjukes sätt.

– Jag hoppas och tror att det grundade sig i att hela gänget på filialen i Örebro har gjort ett bra jobb och levererat goda resultat över tid. Vi har nog gett ett bra intryck, allihop.

Med delägarhatten på, var ser han då sitt Radiator VVS vara på väg framöver?

– Dyker det upp möjligheter att ta plats på nya orter är det förstås intressant, men vi söker inte aktivt efter att expandera. Jag ser det som att vi ska fortsätta hålla ihop och ta hand om det fina vi har inom Radiator VVS. Det finns en familjär känsla som går genom hela organisationen, och den får vi inte bli av med. Vi är stabila som företag och gör mycket bra idag, men vi ska bli ännu bättre.

Mikael Johansson
Bor: Lägenhet i centrala Örebro